miercuri, 23 ianuarie 2008

Şcoala neantului-Gandul

de Melania MANDAS VERGU 24 OCTOMBRIE 2007
Secretara de stat a preuniversitarului, doamna Zvetlana Preoteasa, recidivează. Primul păcat al şefei postlicealelor, liceelor, şcolilor generale şi primare şi a grădiniţelor a fost acela că, în entuziasmul egalitarist – specific, nu, politicii liberale pe care o reprezintă – a propus desfiinţarea gradelor didactice. Ce atâta elitism în şcoala românească, atâtea examene şi asemenea stratificare profesională: profesor/învăţător gradul I, gradul II! Toată lumea să aibă doar definitivatul.
După mintea doamnei reformatoare, examenul de intrare în pro­fesie, definitivatul, care se susţine după 2 ani de func­ţionare pe post şi pe care-l pică doar prostul-proştilor – ceea ce n-am prea auzit să se fi întâmplat, nici măcar în istoria postdecembristă plină de „minuni” a şcolii –, este suficient. Sigur, faptul că doamna are doar gradul didactic definitiv reprezintă un amănunt nesemnificativ al propunerii secretarului de stat, care, în fond, este un exemplu viu şi grăitor al ideii că nu gradele profesionale contează când este să ajungi în funcţii mari de decizie.
Dacă pentru un amărât de director de şcoală generală a avea gradul didactic II este condiţie de bază pentru ocuparea funcţiei de conducere, pentru secretarul de stat este destul să fie definitivă în învăţământ şi mai ales în slujba partidului. Recidiva doamnei Zvetlana Preoteasa este însă şi mai tare decât greşeala iniţială. De vreo trei zile, secretarul de stat bântuie prin televiziuni pentru a prezenta soluţia salvării învăţământului românesc: 70 (şaptezeci, nu e o greşeală de tipar!) la sută din programa şcolară a preuniversitarului o aruncă la coş, fiindcă elevii României au program şcolar prea încărcat şi învaţă prea mult. Mai avea să ne spună doamna Zvetlana cu glăsciorul ei suav că elevii învaţă numai prostii la şcoală şi că în general mai bine i-am lăsa să se educe la şcoala vieţii pe stradă şi după blocuri, şi nu în clase. Citeste mai departe pe
http://www.gandul.info/puterea-gandului/scoala-neantului.html?4237;967628


Comentaii pe forum la acest articol

Postat de Mirela Lefter la 24.10.2007 19:01
1/. Gradele didactice exista doar pe la noi, au fost "importate" de la vecinii dragi din Est, pentru a se limita accesul celor cu origine "nesanatoasa" la functii de conducere si la gradul I . Cine lucreaza in sistem stie ca erau locuri limitate si conditii diabolice pentru a accede la concursul pt.obtinerea gr.I (dosar de cadre bun, recomandare B.O.B. din scoala si alte mizerii de acelasi fel). Chiar tema lucrarii pt gr.I trebuia aleasa cu grija, in concordanta cu documentele de partid (a se citi : evitarea temelor cu orientare cosmopolita, abordarea interculturala, etc.). Totodata, diferenta de salariu la gr.I era, cu adevarat, semnificativa, respectiv 1000 lei (inainte de l989), adica 1/3 din salariu. Acum aproape nu mai conteaza, e de aproximativ 100 RON. 2/. In prezent : programa disciplinei este obligatorie insa profesorul este absolut liber sa o abordeze in stil creativ, folosind diverse materiale si auxiliare didactice, selectand continuturile cele mai atractive, facilitand si adaptand-o la nivelul clasei; In plus, printre mult hulitele manuale alternative exista si unele destul de bune. 3/ Problema perfectionarii corpului profesoral , cine face aceasta perfectionare , formatorul mai are vreo legatura cu procesul de predare-evaluare, care sunt finalitatile cursurilor de perfectionare gestionate de CCD si alte organizatii ... sunt multe de comentat aici. 4/ Lipsa de motivare a corpului profesoral.... si aici ma refer nu numai la salarizare (care variaza intre 200-300 euro lunar - spre finalul carierei) ci si la atitudinea depreciativa a tuturor forurilor ierarhic superioare, incepand cu absolut toti guvernantii din '90 ... si pana la diverse persoane atotcunoscatoare, mass-media, parinti, care de dragul picanteriilor, al ratingului pun la "gazeta de perete " cu titluri de o schioapa situatii iesite din comun, care nu caracterizeaza, de regula, intreaga breasla. Ia sa-i vad pe ei cum relationeaza cu o clasa in care elevii nu au crescut cu cheia de gat ci cu telefonul mobil, cu haine de fitze, cu vacante prin strainataturi, cu tupeul unui rege al manelelor sau patron de club de fotbal. Sau, in cazul mai trist, cu elevi ai caror parinti muncesc pe branci in vreo Italie sau Spanie, pruncii in cauza fiind lasati in grija binevoitoare a anturajului strazii, mirandu-se apoi cand afla despre abandonul studiilor. 5/ Lipsa materialelor didactice interactive pentru realizarea unui demers didactic cu adevarat interesant, atractiv si motivant. Exemplu : daca intr-o scoala exista laborator de informatica, computerele nu sunt conectate la internet si, mai mult, sunt aproape "chele", uzate moral. Doar cu creta, burete, planse ... nu determini acesti elevi dependenti de calculator sa aprecieze informatia oferita. Pe de alta parte ei nu sunt mai putin destepti decat generatiile anterioare ci, dimpotriva ! Sunt mai directi, sintetici, coreleaza rapid informatia, cu conditia sa le fie prezentata adecvat. 6/ Imbatranirea corpului profesoral si fluctuatia anuala a cadrelor didactice tinere care, in lipsa titularizarii si a unui salariu decent, considera invatamantul ca pe o etapa temporara in cariera lor profesionala. La ce bun sa depuna eforturi ? De ce sa se lege de o anume scoala ? De ce sa-i pese de prestigiul scolii ? Ii pasa cuiva din cei de sus de facturile lunare scadente si care depasesc cuantumul unui salariu de profesor debutant ? Si asa mai departe.... A... uitasem, nici nu cred ca are vreo importanta dealtfel... sunt profesor gradul II.

Postat de Nana la 24.10.2007 19:44
Pai daca programa e incarcata, poti sa stai mai multe ore la o lectie, ca sa-l inveti pe elev sa foloseasca cunostintele dobandite? Si o alta problema e faptul ca la examene sau la teze cu subiect unic tot asa sunt alcatuite subiectele, cu aceleasi cerinte de a reproduce cunostinte, nu de a le valorifica. Si atunci nu de la programa trebuie pornit? Iar in privinta gradelor didactice, poate sa-mi spuna cineva cum il ajuta in perfectionarea lui pe un prof de limbi straine care-si sustine gr. I cu tema dialecte din Maramures? Si atunci ce rost au gradele didactice?

Postat de danielle la 25.10.2007 10:30
Nu 70 % ci 85% din programa ar trebui taiata. exista un interes al profesorilor in volum mare, adica meditatii. Am 22 de ani de invatat, fara bisare, si sunt ingrozit de manualele copiilor mei, care trebuie sa fie in priza toata ziua si trebuie sprijiti de 2 parinti cu cu studii superioare. Scoala e o bataie de joc sinistra.


Postat de Ganditorul la 23.10.2007 22:02
Doamna Melania MANDAS VERGU se baga bine de tot in seama si se considera atotstiutoare in problemele invatamantului. Sunt profesor si pot sa ii sun ca nu numai definitivatul se ia usor ci si celelalte grade, totul fiind o chestiune de timp. S-a ajuns la o banalizare a gradului didactic 1 pe care in multe scoli il detin majoritatea profesorilor. Daca ar fi asa de valoros nu ar fi obtinut de toata lumea. Iar problema incarcarii nejustificate a programei scolare este foarte adevarata. In scolile din occident se invata mult mai putina informatie dar se pune baza pe formarea de competente si deprinderi pentru viata. Informatia se perimeaza rapid dar competentele si deprinderile raman. In trecut citeam cu palcere Gandul si articolele din rubrica de Educatie - acum Scoala, insa de la un timp imi provoaca tot mai multa repulsie. Sunteti partinitori si mincinosi. Am urmat mai multe cursuri de perfectionare cu profesori din occident asa ca am aflat ce inseamna un invatamant de calitate. Nu inseamna Cantitate ci Competente. Iar gradele nu inseamna neaparat performanta la clasa. inseamna o treapta profesionala si atat. Intre a face educatie , pregatire, formare de competente si a obtine grade didactice nu este o legatura directa. Gradele se obtin in special prin diferite examene care nu demonstreaza priceperea profesorului la clasa. inspectiile de grad sunt cel mai adesea formale si aranjate ca tot ce se intampla in tara asta dealtfel. Asa ca doamna Melania, imi pare rau sa va spun dar cred ca intrati in categoria profesorilor vanduti politic sau rupti de realitatea educatiei contemporane si de cea din scoala romaneasca.

Postat de Tranca la 24.10.2007 06:24
Doamna jurnalista, mata ai vazut macar manualele (spre exemplu) de biologie de clasa a VII-a unde li se cere copiilor sa interpreteze o radiografie? Materia care li se preda copiilor e foarte stufoasa, cu notiuni incorect definite, iar unii profesori, desi sunt relativ tineri, merg pe principiul "crede si nu cerceta". Cred ca sunteti in totala necunostinta de cauza si criticati de dragul de a critica.
Postat de Profion la 24.10.2007 08:47
Doamna Vergu nu vrea sa stie cum se obtin de regula in Romania gradele didactice I, din cauza ca doamna Preoteasa are definitivatul. De fapt "profii" se impart in profesionisti si neprofesionisti. In fiecare categorie intra atat profi gradati cat si simpli ...soldati. Nici vorba de un cuantum ideal al programelor sau de metodologii, care, aplicate ii fac pe elevi sa stie. Sa-si aminteasca doamna de profesorii de la care a invatat sa invete si-mi va da dreptate. Nu cunosc profesor mai incitant pentru devenirea elevului decat cel care te provoaca prin competenta si orizontul sau cultural la lectura. Am vazut destui elevi activati la ore care nu s-au ales cu nimic din disciplina...jucata. De ce nu scriu profesori la rubricile de profil din ziare?

Postat de Laurentiu Szabo la 24.10.2007 11:09
Cred ca articolul ,,scoala neantului,, contine o cotradictie intre partea de inceput si partea finala( parte finala foarte concisa si corecta, de alffel). Intre chestiunea cantitatii de materie ce trebuie acumulata si metoda de invatare nu exista o contrapozitie. Este adevarat ca programa scolara este incarcata si ar trebui descongestionata, cu alte cuvinte nu vad unde greseste, din acest punct de vedere secretara de stat. Pe de alta parte, este tot atit de adevarat ca ar trebui pus accentul pe metoda de studiu, ca scoala preuniversitara ar trebui sa ofere un raspuns clar la intrebarea: ,,cum trebuie sa invete elevii?,, si nu neaparat cit trebuie sa invete.

Postat de Cornel la 24.10.2007 12:06
Doamna Vergu, scrieti va rog frumos si despre faptul ca elevii din zilele de astazi au devenit un fel de sclavi (ma refer la cei care vor sa faca ceva in viata,nu la lepre). Copilul meu lucreaza la 12 ani mult mai mult ca mine care am servici. Are 4-5-6 ore zilnic incepand cu orele 13 dupa care dupa ce vine de la scoala trece direct la lectii pana pe la 10 seara. Dimineata dupa ce se trezeste mai lucreaza vreo 2 ore. Programa este prea incarcata, toti profesorii se intrec sa le dea teme cat mai grele pentru acasa pentru ai convinge pe parinti sa-i dea la meditatii. La matematica de exemplu la ore fac numai exercitii usoare iar acasa le dau numai exercitii de olimpiada pe care numai parintii cu cunostinte solide de matematica le pot face. De fapt jumatate din materie o invata parintii. Am crezut ca am terminat cu scoala si acum o luam de la capat. Nevasta-mea a facut progrese remarcabile la limbile straine si matematica, capitole la care ea a stat mai rau in tinerete. Propunerea mea este sa se revina la programa comunista, chiar si aceleasi manuale si chiar sa se invete si Sambata pentru a avea un program mai aerisit. Intrarea la liceu sa se faca numai prin examen si netinandu-se cont de media la scoala ( acest lucru obliga copii sa invete si la materiile care nu-i atrag sau care nu le folosesc in viata, printre care si religia). Puteti face si voi ziaristi ceva constructiv pentru noi cititorii vostri. Va rugam frumos.

Postat de Adrian la 24.10.2007 14:21
Stimata Doamna, V-am citit articolul de azi si vreau sa va spun ca ori aveti o problema de principiu in ceea ce scrieti ori nu stiti cum ar trebui sa arate un invatamant de calitate. Rostul invatamantului este acela ca profesorul sa poata intr-un in dialog specific cu elevii. Suspiciunea neocomunista care bantuie sistemul de invatamant a facut ca invatamantul sa devina antidialogal: profesorii nu mai sunt atenti la modul de intelegere a elevului, ci la indeplinirea normei ministeriale. Totul e prea stufos in acualul sistem educational ( antieducational? ). Asadar: structura invatamantului trebuie sa fie cat mai simpla si mai practica ( e ceea ce eu inteleg prin 'principial' ) ; dinamismul educational este conditia cea mai importanta pentru ca sa putem vorbi de un dialog intre profesor si elev, insasi ideea de fond a oricarui sistem educational. Decat examene fara vreun rost ca acelea pe care le sustin profesorii astazi mai bine ar fi sa se creeze posibilitatea de a discuta intre profesori de aceeasi specialitate pe subiecte necesare dinamizarii procesului de educati. Doamna ziarist, cautati sa nu mai fiti, asa cum banuiesc, impotriva doar de dragul impotrivirii si discerneti ideile bune de ideile rele.

Postat de Mihnea la 24.10.2007 17:06
La scoala am invatat urmatorul lucru:" Cind privesti la Nimic, Nimicul priveste prin ochii tai." Sa stiti ca nu se mai zice scoala, se zice "locul unde inveti sa dai spaga".

Postat de Nevermind la 24.10.2007 17:32
Dreptate au atat autoarea articolului cat si "secretara de stat" . Si gresesc ,asisderea , amandoua . Am copilul in clasa a -V-a . Are program de al 14:00 la 19:30 zilnic mai putin miercurea ("scapa" mai repede cu 50 de minute) . Fiind la o scoala cu "limba materna" diferita de romana are 5 ore de acea limba si 5 ore de romana . la aceasta adugati 2 limbi moderne a cate 2 ore . Sunt deja 14 ore de materii "locale" . Imi permit sa definesc astfel materiile ce sunt de folos (in sens ingust) doar in cazuri particulare . Mai are pe langa acestea si 4 ore de matematica , 1 ora de biologie , 1 ora de geografie , 1 ora de istorie . Acestea ar fi materiile de uz general (cu mici disensiuni pe tema istoriei , mai mult sau mai putin alternativa si interpretabila) . Presupun ca matematica , biologia , geografia or fi cat de cat identice si aici , si in occident si in orient . Mai are insa si ore de aptitudini / dexteritati (desen,muzica,sport) si ore ciudate cum ar fi educatia tehnologica (bine suna la un copil de clasa a-V-a tehnologie !) sau educatia ptr. sanatate. Nu lipseste dirigentia (si nici nu ar fi cazul) . In cazul materiilor de tip "limba si literatura " este foarte mult pus accentul gramatica in detrimentul limbajului si vocabularului . Sa nu imi spuneti ca oricare dintre dvs. sta si analizeaza fiecare vorba inainte de a oo scoate din gura . (oare e bun cazul , se realizeaza acordurile , etc.) Ca urmare foarte multi dintre copii considera ca partea de "literatura" nu constituie o tema sau o obligatie scolara . Oricum cititul este considerat o mare napasta mai ales in ultimii 17 ani . Ca rezultat vor stii sa formuleze foarte corect ceea ce stiu din vocabular , adica mai nimic . La matematica se simte o incercare de a comprima cat mai multa materie intr-un spatiu redus . Nu stiu cine concepe programa , dar ii atrag serios atentia ca aceasta nu este un mijloc de a ne exhiba eruditia intr-un domeniu ci de a forma niste bieti copii pana la urma . Avand o farmatie de inginer sunt uluit ce sincope apar pe drumul dintre X - necunoscuta - marimea de aflat - operatia matematica (aritmetica) in sine . Iar , cateodata, in mijlocul unei crize de furie vad in fata chipul nedumerit al copilului care nu intelege ce am si ma opresc subit , intelegand brusc ca nu este numai vina lui ci si a scolii si a mea . Vina mea incerc sa o platesc cu foarte multa frustrare si neuroni (cati or mai fi ) dusi , cu timp de facut lectii impreuna , cu nervi si ... tot tacamul . A lui o plateste prin diverse restrictii . Dar a scolii cine o plateste ? Tot noi , dar de data aceasta impreuna cu dna. Vergu si cu dna. secretar de stat . ma gandesc cu groaza ca vor mai veni si alte materii : chimia si fizica (hai ca la astea mai am ceva amintiri) cu ore in plus . (unde ? cand ? ce se "scoate" ?) Ce se fac parintii care au o formatie "umanista" in cazul acestor 2 materii . Ce sa se faca , meditatii !!. Inca o observatie : nu am priceput pre bine cum este cazul cu "dosarul" cu medii . Sa inteleg ca un copil ce nu poate fugi decat de nota 5 este egal cu cel care are 5 la matematica . Sau lipsa de talent la desen este echivalenta cu ... ce vreti dvs . de la romana ? Este pe forum cineva care pomeneste de competente . Foarte larg sensul acestui cuvant . Ce competente trebuie sa aiba un copil de clasa a - V-a sau a VII-a . Contabilitate ? Auditor ? Medic de medicina muncii ? Ministru secreta de stat ? Scoala se numeste totusi generala si asa trebuie sa fie pana la un anumit punct . Intr-o situatie fluida cum este cea actuala nu cred ca se mai poate marsa orbeste pe o pregatire specifica , pe o competenta anume . Poate ca la terminarea scolii , acea competenta nu mai este ceruta . Si atunci ce face "competentul" in domeniul X ? Vreun echivalent de masterat ca tot e la moda la absolventii de facultati cu ani mai putini ca inainte si fara sambete "lucratoare" . Nu zic ca este o treaba usoara educatia . Si este si extrem de prost platita (ca si sora de suferinta perpetua sanatatea) . Iar eu trebuie sa recunosc ca de abia la facultate am priceput ce trebuie sa fac : cum sa invat ca sa acumulez cunostinte si cum sa caut si sa fac conexiuni . Asta nu se invata de fapt si ar trebui . Iar bataliile de dosar ce se profileaza nu sunt o solutie . Acolo sa vedeti traume nu la examenele de admitere . Continuind in sistemul de "scoala pentru parinti " o sa ne trezim cu generatii pentru care prima scola va fi cand sunt parinti !! Cu masterat , nu-i vorba, ca doar se ia pe bani nu pe cunostinte !!

Postat de eugeniu la 24.10.2007 17:52
Doamna Vergu , Este posibil ca doamna Svetlana Preoteasa sa mai spuna si ceva prostioare , nu zic nu . Dar acum spuneti dvs. care scrieti despre invatamantul din Romania de f.f.multi ani ! Este normal ca un elev din clasa V -a sa stea 5-6 ore la scoala si apoi sa vina OBOSIT acasa - mai ales cand invata dupa amiaza - si sa se mai apuce si de lectii ? Ca de , la cat are bietul copil de invatat maine dimineata nu o sa-i ajunga timpul !? Este normal ca un manual de Limba Romana sa aiba 6-7 autori si o gramatica care se invata in clasele a VII-a si a VIIIa , daca nu chiar intr-a IX-a ? Aci citi manualul de Istorie ? Daca nu va rog sa o faceti si o sa gasiti niste enormitati de-ti vine sa-i cauti pe domnii profi alternativi si sa le dai cu cartea in cap ! Si nu numai . Cititi Tehnologia si vedeti ce spune despre arhitecti si arhitectura ! Ce sa retina un copil de clasa a V-a din inventiile astea alternative ? Suntem oameni mari si facem greve pentru 8 ore de munca si 5 - daca se poate chiar 4 - zile pe saptamana !?!? Si atunci cum obligam prin PROGRAMA SCOLARA un copil sa lucreze 10-12 ore pe zi ? Sa fim seriosi doamna . Scoala are 12 ani de studiu pentru cultura generala nu pentru specializare . De fapt o " specializare " din care bietul copil nu ramane cu nimic . Manualele alternative sunt o AFACERE la care participa mai multi profesori care dupa aceia obliga copii sa le cumpere . Va asigur ca " sistemul " este foaryte bine pus la punct . Militati pentru un INVATAMANT MODERN si este foarte bine , chiar va multumim . Dar va rugam frumos faceti-o in interesul copiilor nu al profesorilor . Sa auzim de mai . . bine .
Postat de Observator la 24.10.2007 18:44
Felicitari pentru editorial ! Scoala romaneasca la toate nivelurile s-a degradat fantastic. Coruptia la angajari , subordonarea puternic fata de politic, impostori, securisti - fosti si actuali-, fosti si actual i activisti, politruci . Scoala este locul cel mai corupt din Romania. Este locul unde inveti din frageda pruncie ca singura sansa reala de reusita in viata este sa faci parte din sistem. Ah! Mai e o sansa: sa emigrezi!
Postat de Bate campii la 24.10.2007 18:46
Dna Vergu bate ca de obicei campii. In loc sa compare ariile curriculare romanesti cu cele occidentale, vrea sa desfiinteze un om care vrea totusi sa faca ceva pentru descongestionare. Aici nu e vorba doar de metode, ci de o pedagogie clara a informatiei, a input/ului pentru ca noi invatam mult ca sa retinem putin. La ce e nevoie de 2000 de oase stiute pe de rost, de mii de munti, mii de ape, mii de formule chimice, fizice? V-au ajutat la ceva?
. Citeste mai departe pe
http://www.gandul.info/puterea-gandului/scoala-neantului.html?4237;967628

Niciun comentariu: