sâmbătă, 12 ianuarie 2008

Manuale si metode de predare romanesti, comparate cu cele ale diverselor tari occidentale

In orice tara cu sistem de invatamant performant , autorii programelor si manualelor scolare, atunci cand le elaboreaza , respecta principiile psihopedagogice ale invatarii , deja cunoscute si recomanda noi metode atractive, de predare prin joc sau “Arta prezentarii vizuale”.
Accentul se pune astfel incat prezentarea , explicarea, unor fenomene sau notiuni sa fie pe intelesul elevilor, folosind un limbaj simplu si clar, apeland la proiectii de filme documentare , folosirea echipamentelor de tehnica de calcul si vizualizare(lectii multimedia), intalniri si dezbateri in care sa fie prezentati sau invitati in mijlocul elevilor, oameni de succes din diverse domenii, organizarea de excursii, campusuri, pe diverse teme culturale,stiintifice si sportive .
Desfasurarea orelor de “Science &Technology” are loc in laboratoare super dotate, sau Centre de Science &Technology, pentru a starni curiozitatea si ingeniozitatea copiilor, iar prezentarea lectiei trebuie sa fie "fun", astfel incat elevul sa invete relaxat, cu placere .
In Romania , nu se recurge la aceste metode , decat foarte rar, scolile nedispunand de baza materiala adecvata si-n plus, centre de science nu exista si nici nu se doreste infiintarea lor . Exista profesori antrenati la NASA care sunt familiarizati cu aceste metode chiar de americani, si pot sa disemineze informatia , insa nu sunt solicitati. In schimb, elevii trebuie sa invete intr-un ritm ACCELERAT, prin acumularea masiva,de cunostinte, in general inutile , depasite, prezentate intr-un limbaj complicat si anost, greu accesibil lor, neadaptat generatiei actuale, predate la tabla. Smart board-ul este afisat in expozitiile de material didactic , insa, din pacate, cei care au putere de decizie asupra banilor, nu cunosc posibilitatile acestor echipamente.
Desi se stie ca invatarea cu sens este mai economica decât cea mecanica, in Romania metoda de studiu ,se bazeaza in special, pe insusirea mecanica a notiunilor, astfel incat , elevilor, nu li se mai formeaza un intelect investigator si creator.
Aceasta concluzie a fost confirmata si de rezultatele extrem de slabe obtinute de elevii nostri , la evaluarile internationale, testele PISA,TIMSS,PIRLS, prin care se testeaza aplicarea in practica a unor cunostinte teoretice, corelarea notiunilor dobandite la diferite materii , creativitatea.
In Romania, elevii invata fara motivatie , ceea ce duce la uitare.
( Motivatia trebuie sa se formeze în functie de idealuri si obiective autoimpuse sau fundamentale).
In Romania, nu se face o evaluare psihologica a aptitudinilor elevilor, inca din ciclul primar( ca-n tarile occidentale), pentru a fi orientati spre un domeniu corespunzator inzestrarii genetice , deci, catre un curriculum diferentiat. CDS trebuie conceput, astfel incat sa asigure un traseu de formare , adaptat fiecarui elev.
Din cauza ca la noi, in invatamantul gimnazial, programele si testele de evaluare sunt nediferentiate, formulate astfel incat mai mult sa-i incurce pe elevi , gandite sa necesite un volum mare de lucru, sa le verifice notiunile invatate pe de rost, cu greu, sau ajutati de meditatori, dupa manuale elaborate neprofesionist, elevii care sunt dotati pentru muzica, arta sau sport si ar face performanta in aceste domenii, nu pot obtine rezultate corespunzatoare pentru a ajunge, la liceele de profil. La fel se intampla si in cazul celor dotati pentru latura umanista, care nu reusesc sa obtina rezultate bune la matematica sau invers.
S-ar impune, deci, tratarea diferentiata a elevilor si adaptarea metodelor , tehnicilor de invatare, in functie de zestrea genetica si particularitatile de varsta(teoriile invatarii).
Pentru eficienta si performanta trebuie sa se urmareasca specializarea pe latura selectiva sau pe latura rapida, iar intr-o clasa ar trebui sa fie maxim 20 elevi.
Programul scolar ar trebui sa contina intr-o zi un nr.echilibrat de ore de stiinte si recreative (muzica,desen,sport).
Un program de 6 ore pe zi, incarcat cu matematica, fizica , chimie , istorie , geografie, tehnologie ii oboseste pe elevi iar randamentul lor scade!
Temele pentru acasa sunt mult prea dificile pentru varsta lor si nu le pot face fara ajutorul parintilor (in cazul fericit ca se mai descurca si au timp sa-i ajute) sau al meditatorilor, platiti cu bani grei, din bugetul familiei, in timp ce, in tarile occidentale, procesul invatarii este foarte relaxat si are loc pe parcursul programului scolar zilnic de predare si de fixare sau after scool.
Nu numai ca metodele de predare din invatamantul romanesc sunt ineficiente si invechite, dar in acelasi stil, sunt elaborate si manualele, incalcandu-se frecvent principiile invatarii eficiente.
Manuale sunt destinate elevilor pentru a-si completa si fixa notiunile predate in clasa.Atunci de ce ale noastre, in loc sa ajute elevul, mai mult ii ingreuneaza procesul de invatare?Este clar ca elevii nu pot invata in asemenea conditii ,decat cu ajutor suplimentar, iar cei ai caror parinti nu-si permit sa le plateasca meditatiile sunt defavorizati.
Daca vom analiza orice manual romanesc si-l vom compara cu un manual occidental, pentru acelasi obiect de studiu, vom constata existenta unei diferente enorme, intre ele, chiar de la prima vedere .
In primul rand, cele romanesti sunt imprimate pe hartie de proasta calitate iar in al doilea rand , reprezentarile vizuale sunt necorespunzatoare iar asezarea informatiei in pagina, oboseste privirea.
La o analiza mai atenta , vom ajunge la concluzia ca e greu de studiat dupa ele, sunt complet neatractive, elaborate neprofesionist , atat din punct de vedere al cantitatii prea mare de informatie, deseori inutila, cat si al calitatii acesteia .
Pozele sunt facute de amatori, neclare, cu rezolutie foarte slaba si de multe ori nu sunt alese corespunzator cu cerintele .In general elevii nu pot distinge mai nimic din ele , dar sa mai faca si o analiza sau o comparatie!
Aceste imperfectiuni, denota faptul ca nu s-a tinut cont de faptul ca :
Prin canalul senzorial vizual se primeste un volum de informatii mult mai mare decat prin alte canale senzoriale si de aceea reprezentarile vizuale, trebuie facute profesionist , ptr ca procesarea lor sa fie rapida si eficienta.
In pagina, apar texte ce fac trimiteri la paragrafe scrise cu fonturi mici, asezate pe coloane asemenea unui ziar(ex. la istorie, geografie, lb.si lit. romana, civica, ed.tehnologica ), sau la subsolul paginii.
Mulţimea de date, clasificari amănuntite, enumerari, trimiteri, precum si modul de asezare in pagina, deturnează atenţia elevilor, de la semnificaţia generala a fenomenului sau evenimentului ce trebuie studiat.
Hartile, atat in cartile de geografie cat si in cele de istorie, sunt de asemenea facute neprofesionist, in format mic, greu vizibile, colorate nepotrivit, incomplete. Dar in schimb, li se cere elevilor sa le memoreze si sa le deseneze la testele de evaluare , bacalaureat, in timp ce occidentalii studiaza in scoli programe de ghidare prin sistem GPS, sau navigare cu Google Earth. Subiectele tratate in manualele de istorie si geografie , contin un volum exagerat de informatie, adresandu-se mai mult studentilor de la facultatile de istorie, geografie, geologie.
Autorii n-au folosit scheme, diagrame sau structuri arborescente in manualele de istorie, geografie, biologie, fizica ,lb. si lit. romana, eficiente ptr. o sistematizare si o memorare cat mai buna si rapida, a notiunilor .
Spre deosebire de cele occidentale, in care informatia cuprinsa este prezentata pe intelesul elevilor si foarte sistematizata, intr-un limbaj simplu si la obiect, cele romanesti contin informatie incomparabil mai multa , prezentata intr-un limbaj adesea inaccesibil copiilor, greu de asimilat, uneori , fara explicatia termenilor noi aparuti(ex .biologie, geografie, istorie).
Pentru a extrage informatia necesara , din aceste manuale, a o procesa si sistematiza, elevii trebuie sa afecteze prea mult timp, sau sa recurga la ajutorul meditatorilor.
In orice manual occidental, succesiunea informatiei este prezentata intr-o ordine fireasca, astfel incat noile cunostinte sa intre într-o conexiune organica , structurata cu vechile cunostinte.
Manualele lor, de fizica, contin reprezentari vizuale ale fenomenelor sau experimentelor, cu calcule extrem de simple, tabele cu toate formulele si unitatile de masura folosite in sistemul international de unitati, studiate in decursul anului scolar.Elevii au acces concomitent si la manualele in format digital, mult mai sugestive si eficiente, ce contin programe de simulare si analiza a proceselor fizice, cu animatie (Java Applets, Flash Animation) si reprezentari 3D( Cortona 3D) . (A se vedea pagina http://sa-schimbam-invatamantul.blogspot.com/ pe care am postat cursuri si lectii multimedia de matematica, fizica, chimie ,etc . elaborate de profesori din universitati occidentale).
Obiectivul principal este intelegerea corecta a fenomenului fizic prin observatie, experimente, masuratori, simulare pe computer, etc.
Ptr. a le face atractive , autorii manualelor de fizica , au postat poze profesionale si le-au imprimat pe hartie de tipar de foarte buna calitate, foarte sugestive, poze ale fizicienilor celebri, sau ale mecanismelor ingenioase inventate de ei din cele mai vechi timpuri, in scopul de a trezi curiozitatea , spiritul creativ si interesul elevilor ptr. aceasta stiinta.
In manualele romanesti de fizica, succesiunea informatiei, apare intr-o ordine nefireasca.Se recurge la caracterizarea fenomenelor, bazata pe un aparat matematic inca nestudiat, in loc sa se puna accent pe experimente si reprezentari vizuale corespunzatoare,sau pe folosirea programelor pentru simularea proceselor fizice.
Nu apar sintetizate intr-un tabel, unitatile de masura folosite in SI ,sau a formulelor, care se studiaza in acel manual.
Se introduc operatori matematici, calcule vectoriale , demonstratii si definitii greoaie ale legilor fizicii sau ale marimilor fizice si deseori calculele analitice sunt neriguroase, ceea ce duce la intelegerea gresita a acestora, de catre elevi.
Problemele propuse spre rezolvare sunt alese necorespunzator, pentru categoria de varsta, multe neverificate , atat in manuale cat si in culegeri, incat fizica devine abstracta si starneste repulsie elevilor .
Ptr. ca la matematica nu se insista pe reprezentari grafice , elevii nu pot interpreta informatia continuta intr-un grafic despre o lege sau o marime fizica.Daca adaugam ca la scoala nu exista laboratoare dotate corespunzator, sau deloc, echipamente video sau tehnica de calcul, iar fizica se preda doar la tabla, putem sa ne explicam , de ce majoritatea elevilor, n-o pot invata, decat pe de rost si numai pentru nota sau examen, ceea ce duce la uitarea rapida.
Comparand un manual de matematica romanesc , de ex ptr cls a 8-a, cu orice alt manual de matem.cls a8-a dintr-o tara din UE, Canada, sau SUA, constatam ca in manualele noastre, volumul de subiecte abordate este de 3 pana la 4 ori mai mare la algebra , respectiv geometrie.(vezi documentul atasat Programa la matematica, cls a 8-a Romania, comparata cu programele cls. a 8-a , ale altor tari). Ceea ce la noi este in plus( de ex. : modulul unui nr.real, ecuatii si inecuatii cu module, sisteme de doua inecuatii cu module, identificarea unor dependente functionale si a unor reguli de formare a sirurilor, ec.de gradul II, etc si geometria in spatiu ) la ei se studiaza in liceu cu profil de matematica –informatica.
Volumul exagerat de notiuni, ritmul accelerat de parcurgere a programei si nerespectarea particularitatilor de varsta , au ca efect negativ , faptul ca majoritatea elevilor , uita chiar notiunile de baza, se incurca, sunt demoralizati. Problemele si exercitiile din manuale si numeroasele culegeri, care mai de care mai complicate si neadaptate la cerintele actuale, nu fac decat sa demonstreze ca autorii manualelor, n-au tinut cont , de zestrea genetica diferita a elevilor si nici de principiile psihopedagogice ale invatarii .
Ptr. a fi atractive, in manualele de matematica occidentale , teoremele , corpurile geometrice, graficele, formulele, sunt prezentate folosindu-se diverse trucuri grafice (culori,umbre, chenare, caricaturi), fiecare capitol contind la sfarsit, un tabel pentru sistematizarea si fixarea mai usoara a notiunilor,ceea ce in manualele noastre nu exista.
De asemenea , continutul lor cuprinde notiuni legate de practica si de necesitatile actuale, care sa le dezvolte elevilor, gandirea, curiozitatea, motivatia.
Se insista pe reprezentarea si interpretarea graficelor sau a diagramelor in stransa legatura cu exemplele din practica.
Matematica este corelata cu fizica, tehnologia, economia, managementul, business -ul etc. Elevii invata sa utilizeze programe peformante de matematici aplicate.
In schimb in Romania, elevii nu sunt lasati sa utilizeze nici minicalculatoarele , pentru efectuarea calculelor numerice. Pierd timp inutil pentru niste probleme, care nu mai prezinta interes, cand ar putea castiga , invatand ca si occidentalii, ceea ce le este necesar in practica!
In Romania si la Educatie Tehnologica, programa este prea incarcata practic, cu notiuni reluate de la disciplinele stiintelor fundamentale , intr-o ordine care sfideaza logica si bineinteles, fara nici o finalitate practica!
Manualele de tehnologie prezinta o insiruire de notiuni inutile, invechite, definitii si clasificari amanuntite ale acestora , pe care elevii trebuie sa le memoreze ca atare. Arata la fel de urat ,ca toate celelalte manuale romanesti , la capitolul grafica, poze neprofesioniste, greu vizibile sau deloc , dpdv.al tehnoredactarii si al imprimarii pe hartie de calitate execrabila. In occident, Tehnologia este inglobata in Science and Technology si se preda in stransa legatura cu practica, avand ca scop atat cunoasterea si studierea diverselor procese fizico-chimice-biologice , cat si formarea unor deprinderi practice sau dezvoltarea unor abilitati. (ex.confectionarea diverselor circuite, constructii in miniatura, sau a obiectelor simple, prin desenare, colorare, decupare, lipire, asamblare, ori folosindu-se de materiale deja existente si studiate.)
La scoala elevii invata prin dezbateri si observare directa a proceselor si a substantelor, in laborator ,prin vizionari de filme documentare, vizitarea unor obiective stiintifice sau industriale.etc. Manualele sunt de foarte buna calitate atat dpdv al continutului cat si al prezentarii.Fiecare sfarsit de capitol se incheie cu un experiment , iar nota finala se obtine pe baza unui proiect simplu ce contine atat partea teoretica cat si cea practica.
Manualele de religie romanesti, prezinta dogme , intr-un limbaj ce produce confuzii , in invatarea corecta a limbii romane . Icoanele, care de fapt reprezinta opere de arta, apar neclare si in culori alb/negru -vezi ca exemplu ,manualul de cls a 7-a,Editura Sf.Mina 2006.
Ar fi fost mult mai interesanta abordarea religiei din punctul de vedere al artei si nu al dogmelor, deoarece a jucat un important in istoria omenirii si-n plus le-ar fi trezit elevilor interesul pentru istorie si arta.
Acestea sunt cateva observatii ,care subliniaza faptul ca, arta de a face manuale, nu e stapanita de romani . Tocmai de aceea trebuie luate ca referinta, manualele si programele occidentale, pentru a fi create normele si criteriile de elaborare ale manualelor noastre , astfel incat sa nu se repete aceleasi greseli de pana acum.De asemenea trebuie luat in considerare faptul ca occidentalii aloca un timp minim de lucru la un manual de 3 ani si apoi 2 ani pentru testarea lui in scoli, iar fondurile destinate pentru manuale sunt incomparabil mai mari decat cele romanesti .
Calitatea manualelor implica profesionalism, bani si o competitie reala a autorilor de manuale.

asist.univ.Elena Spanulescu
Surse folosite , in acest studiu :

Manuale din Germania , Editura Cornelsen Power LearningBerlin ,gilt ab 01.01.2007 http://www.cornelsen.de/cornelsen_de/cornelsen_de.html
http://www.mentor.de/
Matematica Oggi, Italia http://www.scuola.com/
http://www.blogger.com/www.fabriscuola.it
Science Explorer , http://www.dk.com/

Physics concepts library
http://science.howstuffworks.com/physics-concepts-channel.htm
http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/Flash/
Physique et simulations numériques
Jean-Jacques ROUSSEAU-Faculté des Sciences exactes et naturelles
http://ftp.ccp14.ac.uk/ccp/web-mirrors/j-j-rousseau/enseignements/physique/02/index.html
Matematica elementara aplicata in fizica:
http://id.mind.net/~zona/siteMap/siteMap.html -Java Applets and VRML(vizualizare cu Cortona 3D)
Math,Physics and Engineering - Java Applets
http://www.falstad.com/mathphysics.html#qm
http://oli.web.cmu.edu/openlearning/forstudents/freecourses
http://scienzapertutti.lnf.infn.it/main2_rume.html

http://www.coursmaths.com/aide_mathematiques.htm Les mathematiques c'est facile
• Oxford Physics Department -Condensed Matter Physics - Research http://www.physics.ox.ac.uk/research/

• Matematica -Teste de evaluare –Canada EQAO
http://www.eqao.com/Students/Secondary/09/BookletsandGuides.aspx?Lang=E&gr=09&yr=09

• Matematica-Teste internationale de evaluare Pascal, Cayley and Fermat

http://www.blogger.com/PhysicsWorld%20http://www.cemc.uwaterloo.ca/contests/pcf_eWorkshop.html


PhysicsWorld


http://physicsworld.com/


http://www.chemistry.mcmaster.ca/esam/Chapter_5/intro.html

http://www.geocities.com/Athens/Oracle/8314/currgrid.htm
http://www.spacecamp.com/
http://physics.about.com/

Niciun comentariu: