miercuri, 28 mai 2008

Apelul FNAP-IP catre opinia publica -28 mai 2008

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar FNAP-IP lanseaza un APEL CATRE OPINIA PUBLICA DIN ROMANIA , privind criza grava din sistemul de invatamant romanesc , cel care hotaraste viitorul copiilor nostri.
Am adresat aceasta Scrisoare Deschisa catre toti factorii responsabili, cu putere de decizie (Presedintele Romaniei, Primul Ministru, Comisiile Parlamentare pentru Educatie din Camera Deputatilor si Senat), care ne pot sprijini in cautarea si gasirea solutiilor necesare pentru o reforma reala in invatamantul romanesc, o reforma ce nu poate fi infaptuita decat de catre toti cei al caror interes comun este mai binele copiilor din Romania, si numai prin readucerea copilului in centrul interesului scolii! In acest moment, scoala romaneasca pare a functiona pentru oricine altcineva decat pentru copiii care, de fapt, ii justifica existenta, iar noi, parintii lor, suntem primii interesati ca aceasta stare de fapt sa nu se mai perpetueze! Atata timp cat sistemul de invatamant este cel care hotaraste viitorul copiilor nostri, nu putem sa mai acceptam ca ei sa continue sa fie cobaii unor eterne experimente nereusite, si nu mai putem accepta sa ramanem tacuti, ci dorim sa ne facem auzita vocea, solicitand imperativ ca sistemul de invatamant sa-si reaminteasca datoriile pe care le are fata de copiii Romaniei.
SCRISOARE DESCHISA FNAP-IP
Constienti de impasul in care a ajuns politica educationala romaneasca, FNAP-IP face un apel la autoritatea dv pentru a interveni in vederea readucerii MECT la menirea sa primordiala: aceea de a oferi copiilor nostri bazele unei educatii scolare eficace, integrata in viziunea si proiectele europene. Din pacate MECT este departe de a veni in intampinarea unui astfel de deziderat, dimpotriva: in fata crizelor successive care zguduie invatamantul romanesc MECT alege calea refuzului realitatii, ignorand constant datoriile ce-i incumba.
FNAP-IP a incercat, in mai multe momente, sa obtina o buna comunicare cu MECT, in virtutea faptului ca numai prin cooperarea dintre profesori, parinti si elevi se poate asigura o functionare adecvata a sistemului de invatamant romanesc. Din pacate, demersurile FNAP-IP au fost primite cu ostilitate, expertizele FNAP au fost refuzate, FNAP insasi fiind acuzata de pozitie partizana, politizata, in pofida faptului ca Federatia Parintilor nu este aliniata politic, semnand, insa, impreuna cu alte forte ale societatii civile, Pactul National pentru Educatie, aflat sub patronajul Presedintelui Romaniei.
Ministerul Educatiei, insa, aflat intr-o defensiva prelungita, provocata de propriile disfunctii, precum si de interese ce nu sunt si ale copiilor nostri, continua sa intoarca spatele tuturor celor care semnaleaza si argumenteaza criza din invatamantul romanesc.
Intrucat problematica acestei crize a devenit exploziva, propriile noastre constatari duc la concluzia ca in fata unei astfel de politici privind educatia si invatamantul, se impune un real program de reforma. Analizele noastre privind starea de fapt din sistemul de invatamant au dus la urmatoarele observatii (departe de a fi exhaustive). Vi le supunem atentiei (cu precizarea ca vi le putem detalia atunci cand ne veti contacta), in speranta ca interventia dv va pune capat situatiei de criza din invatamantul romanesc, si va reface legaturile intrerupte dintre autoritatile cu putere de decizie si partenerii sociali, reamintindu-le primilor ca invatamantul nu este un teatru de razboi, ci un spatiu care exista si functioneaza exclusiv pentru mai binele copiilor!

OBSERVATII
Statisticile europene arata ca Romania se afla intre ultimele tari din Europa ca rezultate scolare.
Tezele unice, media anilor V-VIII si repartizarea computerizata – o modalitate de admitere in liceu total nerelevanta pentru abilitatile si inclinatiile copiilor, contestata in urma rezultatelor sale dezastruoase din ultimii ani!
Reduceri arbitrare de continut din manualele existente, aerisirea materiei prin taierea din pix.
Monopolul dogmatic asupra intocmirii manualelor.
Necoroborarea modificarilor cu parcursul anilor scolari. Schimbari anuntate in ultima clipa fara a controla consecintele. Refuzul MECT de a produce schimbari bine gandite, unanim acceptate si anuntate cu suficient timp inainte incalca legea si drepturile copilului.
Refuzul deliberat de a comunica. MECT considera ca este unicul detinator al Adevarului, al Specialistilor, uitand ca fara copiii nostri scoala nu ar exista, uitand ca parintii sunt cei mai interesati de felul in care arata parcursul scolar al copilului lor, refuzand sa ia cunostinta de faptul ca printre parinti se afla multi oameni de inalta valoare morala si profesionala, a caror expertiza ar putea contribui la o reala reforma a scolii romanesti, cu atat mai mult cu cat copiii si parintii sunt cei ce pot oferi feedback-ul cel mai complet asupra felului in care sistemul de invatamant functioneaza cu adevarat.
Nerecunoasterea erorilor. MECT nu admite, de 18 ani, ca toate erorile savarsite au dus la degradarea continua a invatamantului romanesc.
Acuzatii aduse altora pentru erori proprii.
Violenta in scoli.
Elevofobia scolii fata de elev (si parinte), ce transforma elevul (si parintele) in dusman al scolii.
Aservirea comitetelor parintilor, mentinuti sub presiunea sistemului.
Ambiguitatea dovedita a MECT in problema facilitarii meditatiilor in afara sistemului. Daca scoala romaneasca si-ar face datoria fata de elev, meditatiile nu ar fi solicitate decat de catre cei care doresc pregatire suplimentara. Cata vreme programa scolara este supraincarcata, cu un nivel mult prea ridicat fata de programele europene, si copilul este fortat sa asimileze o cantitate uriasa de informatie, pe principiul predat-tocit-ascultat-uitat, fenomentul meditatiilor este intretinut chiar de sistemul de functionare al invatamantului!
Nejustificarea sumelor de bani pe care invatamantul le absoarbe de la parinti.
Epigonismul profesional in aplicarea metodelor.
Abuzuri profesorale ingropate in anchete mimate, fara rezultat. Selectia permisiva a cadrelor didactice. Din ce in ce mai multe cazuri de abuzuri emotionale si chiar fizice comise de profesori asupra elevilor ajung in atentia opiniei publice, dar factorii de decizie actioneaza unitar pentru a le acoperi, si refuza sa le cerceteze corect. Controlul psihologic al profesorilor nu este realizat conform legii, pentru ca daca legea ar fi aplicata, controlul psihologic corect efectuat ar arata statisticile reale ale profesorilor cu tulburari comportamentale, care intra zi de zi in sala de clasa. Intrebarea este: cine ne apara copiii pe teritoriul scolii, acolo unde noi nu-i putem proteja, atata vreme cat sistemul a dovedit ca nu se apara decat pe el insusi?
Dimensiunea elitista aplicata sistemului mediu de invatamant.
Atitudinea discretionara a aparatului si secretarilor de stat.
Izolarea de societate. CEPEX-ul de la Ministerul Educatiei.
Suficienta si amatorismul arogant ale Ministrului Educatiei. Poate nu e lipsit de interes sa semnalam MECT, ca in propriile comunicate de presa se pot gasi cu usurinta greseli gramaticale de neacceptat pentru o institutie care poarta in titulatura cuvantul EDUCATIE. In Comunicatul de presa din 23.05.2008 MECT nu trece proba tezelor unice la gramatica limbii romane: “5. Devine astfel evidenta intentia initiatorilor protestului, aceea ca in numele revenirii la ‘analiza pe text literar propriu-zis’ (concept neprevazut de programele scolare in vigoare, care a renuntat la acesta inca din 1998, inlocuindu-l cu perspectiva comunicativ-functionala in studiul limbii si literaturii romane, in litera si in spiritul caruia au fost elaborate toate programele scolare de dupa anul 2000)… “
“7. Prin subiectele pentru proba orala, publicate pe site-ul MECT, se respecta in intregime programele scolare in vigoare, iar reactiile ca cele ale grupului contestatar…”
Refuzul realitatilor, refuzul obstinat de a mentine sistemul educational in afara reformelor europene. MECT mimeaza reforma de 18 ani si refuza sa repuna interesul copilului in centrul interesului scolii! Sistemul de invatamant a ajuns sa fie dirijat in directia mentinerii privilegiilor celor ce-l conduc, abdicand de la menirea sa esentiala!


Doua recente example ale disfunctiilor din sistemul de invatamant si blocarea comunicarii intre MECT si partenerii sociali, sunt subiectele la tezele unice si bacalaureat de la geografie si subiectele la proba orala la limba si literatura romana, la Bacalaureat 2008. In cazul tezelor unice la geografie, pozitia exprimata intr-un raspuns oficial de catre Ministerului Educatiei a fost urmatoarea: nu i se cere elevului sa memoreze harti si subiectele nu sunt alcatuite astfel incat sa nu poata fi rezolvate decat prin memorarea hartilor, in caz contrar "ar reprezenta un abuz", pentru ca obiectivul programei de geografie este formarea deprinderilor elevilor de a se orienta in spatiu dupa harti, reglementari legale in vigoare, ori alte documente emise de acelasi Minister al Educatiei. In realitate, subiectele propuse pentru teze unice si bacalaureat au avut drept cerinta completarea de catre elevi a hartilor goale, elevilor fiindu-le interzis sa foloseasca hartile la examen, situatie incompatibila cu orientarea actuala a invatamantului european si cu timpul in care traiesc elevii, chiar si cei din Romania: timpul Google Earth.
In ce priveste opinia Ministerului Educatiei, precum ca textul ce apare pe varianta nr 17 de la probele E/F, preluat dintr-un “jurnal al unei prostituate” (in care autoarea descrie cum se drogheaza si se prostitueaza), ar respecta intru totul nivelul de intelegere specific tinerilor de 18-19 ani si ar trata un subiect ce apartine unei problematici esentiale, referitoare la educatia generatiei tinere de astazi.Nu putem decat sa adresam felicitari MECT pentru grija pe care o manifesta in vederea educarii generatiei tinere, si, in calitate de parinti, sa ne declaram linistiti ca si tinerii care mai aveau vreun dubiu, sunt acum bine informati de catre Ministerul Educatiei din Romania, asupra faptului ca drogul se incalzeste in lingurita inainte de a fi administrat intravenos - evident, dupa ce a fost procurat cu bani castigati prin practicarea prostitutiei! Ne intrebam cum vor arata “opiniile personale pe o tema data” ale elevilor care vor avea nesansa de a trage acest bilet, cu continut alcatuit de specialistii Ministerului Educatiei?
Cat despre eliminarea marilor scriitori din subiectele pentru proba orala la romana, Bac 2008, am putea interpreta aceasta situatie si ca introducerea unei bibliografii a unor cercuri de interese. Pe biletele cu subiecte pentru examenul de Bacalaureat 2008 elevii vor gasi discursuri ale lui Jonathan Scheele in loc de I. L. Caragiale, Mircea Cartarescu de patru ori mai mult decat Mihai Eminescu, "Raportul Centrului de Sociologie Urbana si Regionala", "Ghidul Cetateanului roman in UE", "Uniunea Europeana in Romania", "Raportul Tismaneanu", "EurActiv" (site de stiri al UE), in loc de George Bacovia, Nichita Stanescu, Ion Creanga, Marin Preda, Camil Petrescu, Emil Cioran, Mircea Eliade si multi alti scriitori de mare valoare ai literaturii romanesti, ori mari critici literari precum George Calinescu, Tudor Vianu, Nicolae Iorga.
Am dori sa aflam de la reprezentantii MECT, pe ce criteriu a ales Ministerul Educatiei aceste subiecte, si in ce masura ar fi putut fi ele rezolvate fara publicarea lor, in prealabil, pe site-ul Ministerului, avand in vedere ca sistemul romanesc de invatamant insista, de 18 ani, pe acumularea cantitativa de informatie, si nu pe formarea de competente!
Nu pune nimeni la indoiala valoarea scriitorilor din operele carora Ministerul Educatiei a elaborat subiectele pentru examenul de bacalaureat 2008, dar consideram de neacceptat ca numele lui Mihai Eminescu sa se gaseasca pe un singur bilet, in timp ce numele lui Mircea Cartarescu se gaseste pe patru. Avand in vedere ca din taxele si impozitele platite de noi, parintii, fiinteaza inclusiv Ministerul Educatiei, noi fiind, in acelasi timp, persoanele cele mai interesate de felul in care scoala ne educa pentru viitor copiii, ne afirmam dreptul de a cere Ministerului Educatiei de a nu "rescrie" scara de valori a literaturii romanesti in functie de perceptii ori interese proprii!
Deocamdata sistemul de invatamant romanesc nu formeaza competente ci, doar obliga elevii sa memoreze pana la surmenare, iar protestele elevilor impotriva impotriva subiectelor propuse pentru bacalaureat sunt motivate .
Modul de elaborare a subiectelor la tezele unice si bacalaureat este complet diferit fata de cel occidental, rezultand subiecte cu grad mare de dificultate si care deseori nu respecta programele, cu cerinte absurde, de detalii care privesc specialistii, in loc sa fie de principiu, de esenta.
Programele scolare sunt de 3-4 ori mai incarcate decat in orice tara civilizata, materia este stufoasa, arida, prezentata intr-un ritm accelerat si intr-o ordine nefireasca, nu exista timp pentru aprofundarea materiei, astfel incat elevilor care raman in urma li se refuza sansa de a recupera.
Manualele (de fapt maculatura) pentru care inca se mai aloca fonduri de retiparire (conform documentului nr:1289,din 23.04.2008 prin care se aloca suma de 24.519.538 lei retipariri manuale 2008/2009), invechite, gresite, scrise dupa cursuri universitare dar trunchiate, fara scheme de sinteza a notiunilor si reprezentari vizuale corespunzatoare, dupa care elevii nu pot invata singuri,ii obliga sa recurga la meditatii pe bani grei sau la ajutorul parintilor.
Dorinta noastra si a copiilor nostri este sa invete ce trebuie la scoala si nu la meditatii, sa iasa din scoala pregatiti pentru a se integra in viata profesionala si sociala, ceea ce in acest moment nu se intampla. Nu mai putem accepta masuri negandite suficient, experimentale, luate de catre functionarii din MECT in defavoarea elevilor.
Atunci cand in Ministerul Educatiei va avea loc o reforma reala, elevii vor deveni capabili sa inteleaga si sa comenteze documente importante cum sunt "Conventia Europeana a Drepturilor Omului" sau "Ghidul Consiliului European". Cata vreme, insa, elevii nu fac aproape nimic, timp de 12 ani, decat sa acumuleze informatie (o mare parte din ea arida, stufoasa, inutila pentru viata lor viitoare), dezvoltarea capacitatii lor de intelegere si sinteza, a spiritului si mintii lor, nu este decat in mica masura opera sistemului de invatamant. Cata vreme Ministerul Educatiei va continua sa sustina ca totul merge foarte bine in sistem, cu exceptia elevilor care chiulesc si a parintilor care oricum nu au dreptul de a intreba ce face scoala pentru copiii lor, pasajul din "Pactul National pentru Educatie" (aflat pe biletul nr 90 la examenul de bac 2008) va continua sa ramana un deziderat pentru inca multa vreme: "Modernizarea educatiei in perioada 2008-2013, astfel incat in 2014, atunci cand un nou buget al UE va intra in vigoare, scoala romaneasca sa fie perfect sincronizata cu realitatile scolilor europene".
Pentru sincronizarea scolii romanesti cu viziunea scolilor europene, propunem Ministerului Educatiei sa citeasca Strategia Ministerului Finlandez al Educatiei pana in 2015. "The Ministry of Education Strategy is based on the values of civilisation, equality, creativity and welfare" – aceasta fraza-manifest deschide documentul oficial care prezinta Strategia pentru Educatie a unuia dintre cele mai performante sisteme de invatamant din lume.
In final dorim sa ne exprimam speranta ca semnalele pe care parintii le transmit Ministerului Educatiei nu sunt tratate cu dezinteres ori dispret. Dorim sa credem ca parintii si Ministerul Educatiei sunt parteneri in asigurarea unui invatamant european, de calitate, pentru copiii lor, al caror viitor este hotarat, in mare masura, de catre scoala romaneasca.

FNAP-IP

28 mai 2008

Un comentariu:

Liana Iunesch spunea...

Sunt fericita sa vad ca este totusi perceputa criza din invatamant si ca s-a creat un forum in care parintii pot sa-si expuna punctul de vedere. Eu consider insa ca totul porneste de la faptul ca dascalii sunt formati in prea putina masura in domeniul didacticii si se pune si in formarea cadrelor didactice prea mult accent pe discipline si detalii stiintifice si prea putin pe aspectul practic al predarii disciplinelor la diferite nivele de invatamant. Un student care studiaza limbi straine de exemplu invata multe detalii teoretice dar are numai doua ore de didactica a specializarii pe saptamana timp de un semestru. In aceste 14 sedinte a cate doua ore se pot transmite principii ale predarii gramaticii, citirii, baze teoretice si aspecte legate de multilingvism etc, dar dupa acest studiu scurt studentii in cauza vor putea teoretic sa predea limba straina de la gradinita si pana la liceu. Nu exista timpul necesar pentru a-i pregati in functie de nivelul la care vor preda. Acest lucru este fatal pentru elevi.
Pe de alta parte, studentii pot sa predea limbi straine in scoli chiar daca au studiat doar trei ani. Daca fac un master vor putea sa predea si la licee. Intrebarea mea este: Ce anume justifica trimiterea unor oameni mai prost pregatiti din punct de vedere teoretic si practic ca dascali la elevi cu varste mai fragede? Isi pot permite dascalii de ciclu primar sa faca greseli de limba si cei pentru licee nu? Adica riscam cariera si tot parcursul invatarii copiilor nostrii pentru ca ne inchipuim ca un copil nu sanctioneaza in nici un fel incompetenta dascalilor? Ca nu invata gresit din start? Ca greselile invatate in ciclul primar pot fi compensate in liceu? Tot sistemul se pare ca a fost gandit inginereste. Pentru sistemele complexe modelul linear este de gandire este nepotrivit. Reformele in invatamant ar trebui sa fie gandite in retele din care fac parte specialisti in educatie si parinti dar si dascali cu experienta din schimburi de experienta si conferinte internationale. Pana acum in Romania reformele au fost gandite de specialisti teoreticieni din birou, de oameni cu multa stiinta dar fara experienta practica. De exemplu o reforma pentru educatia prescolara ar trebui sa fie elaborata de un grup din care fac parte educatori, specialisti in educatia prescolara, parinti cu initiativa si reprezentanti ai societatii civile.