joi, 22 mai 2008

Profesorii cer examen de admitere la liceu

Ei au elaborat un plan prin care sa se renunte la media tezelor unice si la repartizarea computerizata la nivel national, care impiedica accesul elevilor buni la licee de elita
Doua asociatii profesionale, EDU CER si AEACE, au anticipat inca din ianuarie scandalul care va izbucni in preajma admiterii la liceu pe baza tezelor unice. Cele doua asociatii au avertizat asupra faptului ca rezultatele acestor nu sunt credibile, din cauza metodologiei de organizare. Iata ca mai multi directori de licee performante confirma aceste aprecieri, cerand acelasi lucru: organizarea examenelor de admitere, in locul operatiunii incorecte de inscriere la liceu pe baza rezultatelor la tezele unice si a mediei generale din clasele V-VIII.
AEACE si EDU CER au facut public un "plan" pentru iesirea din criza generata de modalitatea de admitere in liceu. Prof. Gheorghe Radulescu si prof. Stefan Vlaston, presedintii celor doua asociatii, sunt de parere ca ministerul condus de Cristian Adomnitei a adus intr-un vadit impas admiterea la liceu pentru anul scolar 2008-2009, prin considerarea tezelor unice drept criteriu de intrare in invatamantul liceal. "Semnalele mass-media au aratat tarii intregi ca la aceste teze unice s-a fraudat masiv, ceea ce le exclude dintre criteriile de admitere la liceu, deoarece schimba fundamental ierarhia, barand accesul elevilor buni la liceele performante. Pentru iesirea din criza, propunem anularea actualei metodologii si elaborarea alteia, pe baza principiilor pe care le expunem".
Cu alte cuvinte, conducerea Ministerului Educatiei primeste din nou, pe tava, o solutie prin care se impaca si varza, si capra, dar de care nici macar nu a vrut sa auda la inceputul anului. Reprezentantii celor doua asociatii ne-au transmis "Planul B" la varianta guvernamentala, pe care il publicam integral.
1. Se renunta la media tezelor unice drept criteriu de admitere la liceu.
2. Se renunta la repartizarea computerizata la nivel national.
3. Pentru admiterea in liceu se vor folosi trei criterii, in urmatoarea ordine:
-admiterea pe baza de examen cu subiecte la nivel national
-admiterea pe baza criteriilor de departajare stabilite de Consiliul de Administratie al fiecarei unitati scolare (departajare pe mediile gimnaziale, generale si pe discipline)
-admitere pe baza de dosar.
4. MECT va stabili graficul si metodologia pentru examenul de admitere, iar ISJ/ISMB - graficele de admitere prin celelalte doua criterii.
5. Inspectoratele Scolare Judetene/Municipiul Bucuresti vor stabili "Grupul de unitati scolare" la care se va da examen de admitere, la nivel de oras/municipiu.
6. La unitatile si/sau filierele din aceste Grupuri de unitati scolare se va da examen de admitere, cu respectarea urmatoarelor prevederi:
a. Comisiile de examen, supraveghetorii si evaluatorii nu pot apartine unitatilor scolare aflate in examen.
b. Subiectele sunt alcatuite de Centrul National pentru Curriculum si Evaluare, dintr-o lista de 100 variante publicate pana la 1 martie, analog metodologiei de la Bacalaureat 2008.
c. Elevii opteaza in ordinea preferintelor pentru toate liceele sau filierele din Grup, din orasul/municipiul unde doresc sa-si urmeze studiile.
d. Ierarhia finala este unica pentru liceele/filierele din Grup aflate intr-un oras/municipiu, respectandu-se principiul "media bate optiunea". (Astfel, elevii care au sustinut admiterea pot accede la oricare dintre liceele/filierele din Grupul stabilit la nivel de oras/municipiu in care doresc sa invete, in functie de media obtinuta si de ordinea optiunilor.)
e. Se sustine o singura proba - matematica, pentru profilul real si filiera tehnologic, si limba si literatura romana, pentru profilul uman si liceele vocationale.
f. Probele de aptitudini pentru liceele vocationale sau bilingve se sustin dupa actuala metodologie.
7. Elevii care nu s-au inscris la sesiunea de examene sau n-au fost admisi se pot inscrie la liceele la care au mai ramas locuri. In cazul in care exista unitati scolare la care cererea este mai mare decat oferta, Consiliile de Administratie ale acestor unitati au stabilite si aplica criterii de departajare care pot fi: media generala, media la o disciplina sau la un grup de discipline, obtinute de elevi in cursul gimnaziului sau la probele de aptitudini.
8. Inscrierea pe baza de dosar la liceele, grupurile scolare si SAM la care nu s-au ocupat locurile poate continua pana la 15 august 2008.
Avantajele "Planului B"
1. Restabileste ierarhia corecta a pregatirii elevilor, in functie de cunostinte, deprinderi si aptitudini dobandite in gimnaziu.
2. Se aplica un important element de descentralizare.
3. Graficul de organizare a examenului si departajare pe medii se poate parcurge in doua saptamani, astfel incat la 1 iulie 2008 profesorii, elevii si parintii scapa de stresul admiterii.
4. Se elimina repartizarea computerizata in urma careia elevii puteau ajunge la licee pe care nu le doreau, situate la distante mari de domiciliu.
5. Spre deosebire de tezele unice se asigura o mai mare obiectivitate, comisiile angrenate in examenul de admitere sunt de la alte unitati scolare, decat cele aflate in examen. Supravegherea poate fi realizata inclusiv video.
6. Tezele unice raman la nivel de scoala, pentru incheierea mediei semestriale.
7. Costurile pentru aplicarea planului B sunt mult mai mici decat pentru tezele unice.
Guvernul Romaniei si MEdCT pot decide imediat, prin acte normative, punerea in aplicare a acestui plan, conchid liderii AEACE si EDU CER.
http://www.ziua.ro/display.php?data=2008-05-20&id=237537&kword=invatamant

Niciun comentariu: