miercuri, 2 aprilie 2008

Elevii – principalii care au de pierdut datorita lipsei CNE

CNE-Centrul Naţional de Excelenţă lipseşte cu desăvârşire din Romania
Reprezentanţii ministerului dau din umeri şi pasează CNE-ul de la unii, la alţii
Centrele judeţene – nevoite să facă acrobaţii financiare, pentru a funcţiona.

Cristian Mirescu, directorul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP): „Nu noi ne ocupăm de centrele de excelenţă!” Ne trimite la Liliana Preoteasa, şefă peste managementul învăţământului preuniversitar, pe motiv că, la capitolul „dispoziţii finale”, din cadrul regulamentului de funcţionare al CNCEIP, se spune, negru pe alb, că prevederile care se referă la olimpiade, concursuri şi excelenţă sunt prorogate (amânate), până pe 31 august 2008. Te uiţi iar la regulament. Nu scrie asta. Regulamentul spune că numai prevederile referitoare la olimpiade şi concursuri sunt amânate. De excelenţă nu se menţionează nimic. „Probabil e o omisiune”, spune directorul Mirescu, invocând o decizie internă a MECT.
Ajunşi la Liliana Preoteasa, aceasta ne trimite înapoi, la CNCEIP: „Noi nu ne-am ocupat niciodată de centrele de excelenţă”. Zvetlana Preoteasa, secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar, ne spune, la rândul ei: „Trebuie să vedem ce facem cu ele: le dăm la inspectorate, facem o chestie naţională...“ Supărarea nu vine numai de la faptul că, în acest moment, nimeni din minister nu pare să ştie ce responsabilităţi are cu privire la Centrul Naţional de Excelenţă şi la centrele regionale, ci de la faptul că nimeni nu s-a preocupat serios pentru ca acestea să funcţioneze, de 5 ani de zile. Atitudine cu atât mai condamnabilă cu cât Centrul Naţional de Excelenţă (CNE) a fost înfiinţat, în 2003, printr-o Hotărâre de Guvern, nu ca urmare a vreunei înţelegeri de la colţul ministerului.
CNE nu a avut niciodată sediu
Cum a mimat Ministerul Educaţiei, în tot acest timp, interesul pentru elevii capabili de performanţe? Simplu
. De la bun început, CNE-ului i s-a repartizat o locaţie imposibil de ocupat: baza Cutezătorii. Imposibil de ocupat pentru că era închiriată, atât de MECT, cât şi de RAAPPS (căreia baza îi fusese transferată, la un moment dat), Fundaţiei „Dinu Pescariu”. Procesul cu fundaţia durează de câţiva ani, iar în acest moment cazul se află la Curtea Constituţională. Cum nu a avut sediu, CNE nu a avut nici cod fiscal, ştampilă, buget sau plăţi. Până la sfârşitul lui 2005, CNE nu a avut director. Prin concurs, director a devenit atunci Gabriel Negrea, profesor de la Sibiu. După cum ne spunea acesta, în urmă cu mai bine de un an, a acceptat funcţia (chiar dacă, de fapt, nu a existat nici un contract de muncă între MECT şi Negrea, iar acesta nu a fost plătit de minister) pentru că i se promisese sediu pentru CNE şi cele 9 centre regionale şi fonduri cu care să îi plătească pe profesorii din centre. Dacă legea nu este respectată, nu miră pe nimeni că nici promisiunea n-a fost onorată.
Elevii – principalii care au de pierdut
„Eu le-am făcut şi proiect de dezvoltare a CNE şi a centrelor regionale. Găsisem varianta de a muta CNE la Sibiu, Constanţa sau Cluj, dar ministrul nu a acceptat. Centrele judeţene - cele care mai funcţionează - sunt nevoite să recurgă la adevărate acrobaţii financiare, pentru a face asta”, ne-a declarat acesta. Între timp, Gabriel Negrea nu mai este director al CNE, nici măcar pe hârtie, pentru că, din martie 2007, CNE s-a desfiinţat, intrând în cadrul mamutului CNCEIP.
Şi aşa am ajuns de unde am plecat. Ce s-a pierdut, în afară de timp? Strategii de pregătire pentru tinerii performanţi, seminarii ştiinţifice, concursuri, tabere de studiu pentru elevii cu rezultate, competiţii naţionale şi internaţionale – cu alte cuvinte, toate acele lucruri pe care ar fi trebuit să le facă Centrul Naţional de Excelenţă. Mai grav, parte dintre profesorii care se înhămaseră să lucreze la centrele judeţene şi-au pierdut încrederea şi răbdarea. Ca de fiecare dată, când iţele se încurcă la nivel înalt, cei ce au de suferit sunt elevii. De data aceasta, cei mai buni dintre ei.
„Nu înţeleg ce interese sunt sau ce interese lipsesc, pentru ca lucrurile să funcţioneze. Cel mai frustrant este că bani sunt.” - Gabriel Negrea (fost director CNE)
9 centre regionale de excelenţă ar trebui, teoretic, să funcţioneze

sursa: http://www.gandul.info/supliment-scoala/centrul-national-de-excelenta-lipseste-cu-desavarsire.html?6456;2507233

Presedintele IRSCA Gifted Education si EDUGATE Florian Colceag adauga, ca "Nici Centrul National de Instruire Diferentiata nu a fost infiintat, desi trebuia sa ia fiinta chiar in 2007 dupa adoptarea legii 17/2007 privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta.Sa reamintim si documentele elaborate deja pentru a pune legea 17/2007 in aplicare si care nici pana astazi nu au fost luate in considerare?Documentele propuse de EDUGATE pentru Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru adoptare de catre Guvernul Romaniei: Metodologia de aplicare a legii 17/2007, Regulament de Organizare si Functionare Centrul National de Instruire Diferentiata si Organigrama. Sa punem pe masa si recomandarile interenationale pentru infiintarea centrului si pentru adoptarea metodologiilor de functionare a legii 17/2007? http://www.supradotati.ro/metodologiile-organigrama-regulamentul.php .Sa oferim si poze ale unor cladiri care stau in paragina si care nu au fost inca reabilitate sau sa oferim poze ale unor centre de cercetari prin care sufla vantul sau coscogea cladiri care gem de spatii goale fara cercetatori care sa le umple? Iata cateva:http://www.supradotati.ro/primul-centru-al-educatiei-de-excelenta.php#cercetari(si aici e vorba de niste cercetari sumare, cu mijloace reduse, insa la scara nationala sunt sute de astfel de cladiri......!!! no comment!!)"
IRSCA Gifted Education a primit de curand ,doua noi scrisori de recomandare si recunoastere la nivel international pentru sustinerea si dezvoltarea
Programului National Gifted Education - un program de descoperire si dezvoltare a abilitatilor si aptitudinilor naturale ale tuturor copiilor la nivelul potentialului maxim printr-o educatie de excelenta http://www.supradotati.ro/scrisori_sprijin.php
Scrisori internationale de sprijin
Martie 2008: Recomandare internationala din partea University of Connecticut, Neag School of Education, National Research Center on the Gifted, Department of Educational Psychology - din partea Dr. Sally Reis, membru al Consiliului de administratie si Joseph Renzulli, Director - pentru infiintarea unui Centru National pentru Gifted Education si pentru dezvoltarea unui sistem de descoperire si sustinere a abilitatilor tuturor copiilor la scoala si familie:
"Scolile trebuie sa devina un loc unde elevii invata cine sunt si cum sa isi dezvolte la potential maxim inzestrarile si abilitatile naturale care le-au fost date." "Recognition of talent promotes talent and cultural values impact whether a talent is rewarded."
Scrisoare de sprijin pentru dezvoltarea programului Gifted Education in Romania
Citeste
Document disponibil in limba engleza. Dimensiune fisier: 2250 KB (Format pdf)
Marrtie 2008: Recomandare internationala din partea ECHA - European Council for High Ability
Scrisoare de sprijin pentru dezvoltarea programului Gifted Education in Romania
Citeste
Ce aduce nou in Romania, IRSCA Gifted Education?
Un program sustinut de cursuri de pregatire profesionala pentru profesori:
Curs de tehnici de psihoterapie pentru optimizarea comportamentului uman:
1. Sugestie si sugestibilitate si rolul lor in comportamentul eficient
2. Autoreglarea starilor psihice din tehnici de relaxare ;3. Tehnica imaginatiei dirijate strategie de prevenire si combatere a unor disfunctii psihice si psihosomatice;4. Tehnici de respiratie controlata pentru un stil de viata optim ;5. Restructurarea atitudinala prin tehnici cognitiv comportamentale;6. Programarea neurolingvistica si rolul ei in optimizarea comportamentului ;7. Cum abordam personalitatile dificile ;8. Strategii de optimizare a comunicarii si armonizarea relatiilor in grupurile de munca;9. Harta mentala si structura mecanismelor gandirii10. Ritmuri de dezvoltare a personalitatii, factori stimulatori si/sau inhibitori;11. Dezvoltarea asincrona, hiperexcitabilitatea si adaptarea sociala;12. Stagiile de dezintegrare pozitiva a personalitatii si dezvoltarea abilitatilor cognitive;13. Motivatia, stima de sine si starea de flow;14. Stiluri de invatare, utilizarea celor doua emisfere, structurarea sociala a clasei;15. Modelele educative Renzulli si Gagné ;16. Programe educative, modele de administrare a programelor;17. Curricula si evaluare, indicatori si modele de performanta ;18. Programe pentru copii cu nevoi speciale de educatie ;
Mentoring;Inteligenta creativa;Citire si Memorare Rapida;Workshop: Playwork;Animation – a learning tool ;Rolul nutriţiei în dezvoltarea armonioasă a copilului;Educaţia prin artă;Dezvoltarea personalităţii şi caracterului copilului prin joc (activitate interactivă);Jocuri metamorfozabile pentru dezvoltarea creativitatii si inteligentelor multiple;Educaţia timpurie;Matematica pe note ;Workshop: Cine sunt EU? – autocunoaştere, dezvoltare personală şi a creativităţii;
Obiectivele urmarite la cursurile IRSCA Gifted
Să facă accesibilă participarea la formarea profesională în domeniul educaţiei de excelenţă (gifted education) a cât mai multor cadre didactice din ţară având în vedere promulgarea Legii nr. 17 din ianuarie 2007; - Să responsabilizeze cadrele didactice în privinţa descoperirii şi dezvoltării potenţialului, abilităţilor şi aptitudinilor copiilor şi tinerilor talentaţi şi capabili de performanţă înaltă. Să conducă la elaborarea de materiale informative referitoare la gifted education şi la diseminarea informaţiei referitoare la educaţia de excelenţă Să conducă la planificarea/ demararea unei cercetari nationale în domeniul gifted education .
Misiunea IRSCA Gifted Education este descoperirea şi dezvoltarea potentialului fiecărui copil şi tânar printr-o educaţie de excelenţă. Misiunea noastră este "să promovăm şi să sprijinim dezvoltarea persoanelor cu har şi talent din toate domeniile".
"Prin gifted education se respectă natura divină a omului şi nu omul-marfă, omul de consum. Noi promovăm omul creator, omul capabil să-şi dezvolte potenţialele." Florian Colceag, Preşedinte IRSCA Gifted Education.
IRSCA Gifted Education îşi propune să stimuleze şi să promoveze învăţământul şi cercetarea românească originală, să atragă în această activitate tineri dotaţi cu înclinaţie spre cercetare, leadership, antreprenoriat şi arte şi să contribuie la prestigiul acestor activităţi pe plan naţional şi internaţional .
Lansarea retelei CRED - scoli, licee, universitati afiliate
Reteaua CRED include scolile de la Scoala de Vara + scoli, gradinite, colegiile:
Scoala generala nr. 8, jud. Brasov
Scoala generala nr. 24, jud Brasov
Scoala generala nr. 2, Fagaras, jud. Brasov
Scoala generala nr. 25, Brasov, jud Brasov
Scoala generala nr. 6, Brasov, jud Brasov
Scoala generala Sinpetru, Brasov, jud Brasov
Gradinita nr. 19 A, Brasov, jud Brasov
Gradinita nr. 28, Brasov, jud Brasov
Gradinita nr. 26, Brasov, jud Brasov
Colegiul National de Arta Regina Maria, Constanta
Liceul Teoretic "Dan Barbilian", Campulung Muscel, jud. Arges
Scoala "Mihail Sadoveanu" nr 11, Galati, jud Galati
Gradinita cu program prelungit nr. 12, Timisoara, jud Timis
Colegiul de Arta "Ciprian Porumbescu", Suceava
Scoala nr. 4, Suceava
Gradinita cu program prelungit "Mihai Eminescu", Targu-Jiu
Grup Scolar Industrial Metalurgic, Galati
Scoala Internationala, Cluj Napoca
Liceul teoretic "Marin Preda", Odorheiu Secuiesc
Scoala cu clasele I -VIII "Evanghelie Zappa", Brosteni, jud. Ialomita
Scoala cu clasele I -VIII nr 16, Constanta
Scoala "Tudor Vladimirescu" nr 16, Targoviste
Gradinita nr. 4, Radauti
Gimnaziul "Sfantul Gheorghe", Sangeorgiu de Mures, jud. Mures
Scoala "Andrei Saguna", Deva
Liceul Teoretic "Mihai Eminescu", Calarasi
Grup Scolar Industrial, minier, Lupeni
Scoala Generala nr 3, Lupeni, jud. Hunedoara
Scoala nr. 3 Botosani, jud. Botosani
Scoala Speciala, Brasov, jud. Brasov
Universitatea "Stefan cel Mare", Suceava, jud Suceava
Gradinita nr. 6, Suceava, jud Suceava
Colegiul National "Al. Papiu Ilarian", Targu Mures, jud. Mures
C.C.D Mures, Targu Mures, jud. Mures
Scoala "Mihai Voda", Plesa, jud. Prahova

Niciun comentariu: