Învăţământul românesc: ineficient, irelevant, inechitabil, de slabă calitate .
Tragem totuşi cu ochiul în ogradele vecine şi aflăm că nu suntem chiar singura ţară din Europa care nu are un sistem educaţional performant. În ceea ce priveşte învăţământul superior, nu prea sunt cazuri de universităţi de succes. Cele care ne domină şi ne dau exemple de universităţi de succes sunt SUA şi Asia. Astfel că educaţia este o problemă a Europei. În ceea ce priveşte universităţile româneşti, nu avem niciuna în topul celor mai performate din lume, iar dacă ar exista un "Top 1000", probabil că nu ne-am regăsi nici acolo. Mai grav este faptul că în prezent aproximativ 24 la sută dintre elevi părăsesc prematur sistemul de învăţământ şi abia 20 la sută dintre cei care reuşesc să termine liceul sunt absolvenţi ai unei universităţi, în condiţiile în care sistemul educaţional ar trebui să asigure educarea maselor, nu doar educarea unui procent mic. Toate aceste probleme au fost evidenţiate la un seminar ce a avut loc la Braşov şi la care au participat rectori, profesori universitari şi eurodeputaţi. Scopul a fost găsirea unor soluţii pentru a accelera reforma în învăţământul românesc.
Soluţiile necesită timp!
Prezent la seminar, vicepreşedintele Comisiei Prezidenţiale pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniul educaţiei şi cercetării din România, Petru Daniel Funeriu, a prezentat câteva soluţii pentru revigorarea educaţiei, nu înainte însă de a-i pune diagnosticul actualului sistem: "ineficient, irelevant, inechitabil şi de slabă calitate". Însă, conform afirmatiei lui Funeriu, primul pas a fost făcut: elaborarea Pactului pentru Educaţie. Urmează elaborarea unei strategii pentru Educaţie şi introducerea legislaţiei (pachetul de legi asumat politic de către toţi). Însă partea cea mai dificilă este implementarea acestora, conform vicepreşedintelui comisiei prezidenţiale. Printre cele mai importante măsuri amintite de către Funeriu ce stau la baza reformării educaţiei se află organizarea ciclului de învăţământ, precum şi implementarea unui curriculum flexibil şi centrat pe competenţele necesare dezvoltării personale şi economiei cunoaşterii. Pentru universităţi, soluţiile ar putea fi diferenţierea acestora şi centrarea resurselor cât şi modernizarea managementului şi conducerii universităţilor (aceasta fiind partea cea mai dificilă). "Suntem în faza în care transmitem informaţia cu creta pe tablă. O reformă se poate face doar cu resure umane," a afimat şi preşedintele Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior, Ioan Dumitrache. Acesta a subliniat, de asemenea, necesitatea înfiinţării unor institute de cercetare în cadrul universităţilor, dat fiind faptul că 80 la sută din cercetarea fundamentală se realizează chiar în universităţi.sursa-Curentul http://www.curentul.ro/index.php/Social/Invatamantul-romanesc-ineficient-irelevant-inechitabil-de-slaba-calitate.html
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu